Zwolnienia w DB Schenker Rail Polska S.A

Ponad 500 osób w Warszawie i na Śląsku straci pracę w wyniku przeprowadzanych zwolnień grupowych w DB Schenker Rail Polska S.A. Planowane wypowiedzenia umów o pracę są wynikiem przegranych przetargów na obsługę bocznic kolejowych, spadku realizowanych przewozów oraz pogarszającej się sytuacji ekonomicznej spółki. Taką informację w marcu  br. otrzymały związki zawodowe.

W 2002 r. z Elektrociepłowni Warszawskich Vattenfall wydzielono oddział kolejowy w spółkę Coaltran (była córką Vattenfall). Później Vatetenfall sprzedał spółkę Coaltran PCC AG, a następnie niemieckiej spółce DB Schenker Rail Polska S.A..

Na koniec lutego w spółce DB Schenker Rail Polska zatrudnionych było 3500 osób. Przegrany z PKP Cargo Service sp. z o.o. przetarg na przewóz węgla na bocznicę, na rozładunek, sortowanie i zwroty wagonów skomplikował sytuację firmy w Polsce. DB Schenker Rail Polska S.A. planuje zwolnienie ponad 500 pracowników na Śląsku i w Warszawie. W stolicy pracę straci około 140 osób.

– Większość z nas jest pracownikami dawnej Elektrociepłowni Warszawskiej. Średnia wieku w zakładzie to 50 lat, a staż pracy 25-40 lat – mówi Arkadiusz Andryjenko, przewodniczący Komisji Podzakładowej nr 35/127 M.O.Z. NSZZ „Solidarność”. – Dostajemy wypowiedzenia, bo nie ma dla nas pracy, a to był nasz rynek przez 30 lat – dodaje.

Od 1 stycznia br. firma obniżyła wynagrodzenia o 22 procent. Pracownicy wyrazili na to zgodę wierząc, że DB Schenker Rail Polska S.A wygra przetarg, a oni będą mieli nowe zlecenia. – Działania rządu prowadzą do tego, że przetargi wygrywa się cenami, nie patrząc na ludzi. Ustawa o zamówieniach publicznych powinna w pewien sposób regulować sytuacje tak, aby wygrana spółka zapewniała ludziom zatrudnienie na danym rynku pracy.  Tymczasem firmy wygrywają kontrakty za tak niskie ceny, że pracownicy albo dostają propozycję zatrudnienia na podstawie umów śmieciowych, albo zostają z niczym – komentuje Arkadiusz Andryjenko.  – Nie wiem czy to nie jest sprawa polityczna, że przetarg wygrała firma państwowa – dodaje przewodniczący. 

Związkowcy wystosowali do PKP Cargo Service sp. z o.o. pismo o przejęcie pracowników na podstawie art. 231 k.p. – Póki co nie otrzymaliśmy odpowiedzi, ale mamy świadomość tego, że spółka ma swoich pracowników i nowych może nie potrzebować – mówi Arkadiusz Andryjenko.

W DB Schenker Rail Polska S.A. trwają rozmowy związków z pracodawcą, ale szans na zatrzymanie zwolnień grupowych praktycznie nie ma, natomiast są przesłanki na częściowe ograniczenie zwolnień grupowych.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz