– Jeżeli do końca roku nie uda się nam wynegocjować propozycji zmian do ustawy o czasie pracy kierowcy w zakresie wypoczynku (skrócony tygodniowy i regularny tygodniowy), diet, ryczałtów za nocleg, godziny nadliczbowe i nocne oraz płacy minimalnej, to z początkiem roku trzeba będzie przygotować się na bardziej zdecydowane działania – ostrzega Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”.
Prace nad ustawą, określającą czas pracy kierowców trwają już od sześciu miesięcy. Prowadzi je ministerstwo infrastruktury, natomiast strona społeczna jest reprezentowana przez pracodawców oraz związki zawodowe.
Kierowcy domagają się podwyższenia płacy minimalnej dla kierowcy krajowego do 2680 zł i do 3680 zł dla kierowców w ruchu międzynarodowym. – Kierowca spędza około 20 godzin w jednym i tym samym pomieszczeniu. Pozostałe 4 godziny, to jest praca związana z odprawą dokumentów, nadzór nad za i wyładunkiem towaru, przygotowaniem pojazdu, zamknięciem, otwarciem itp. itd. Taki warsztat pracy (jeść, spać, pracować) regenerować siły do codziennej pracy przez kilka tygodni za 1680zł brutto miesięcznie (ponad 70% umów) to jest niewolnictwo, żeby nie nazwać tego bardziej dosadnie. Dlatego występujemy za zwiększenie płacy minimalnej – tłumaczy Kucharski.
Drugi postulat, to zryczałtowana kwota dodatku z tytułu diety i ryczałtu za nocleg. Związkowcy proponują, aby ta kwota w krajowym transporcie drogowym wynosiła około 90 zł, a w międzynarodowym około 70 EUR.
– Oczekujemy rozwiązań systemowych dla transportu drogowego, może nawet pochylenia się nad propozycją złożoną przez Ministra Rynasiewicza – stworzenia układu zbiorowego dla tego sektora – dodaje Kucharski.
Równocześnie podkreśla, że nagminne łamanie warunków czasu pracy kierowców nie jest tylko problemem Polski. – Koledzy ze związków zawodowych w Unii Europejskiej też walczą z tym zagadnieniem. Dlatego mamy wsparcie od europejskich central związkowych. Wspólnie mamy szansę poprawić warunki pracy i płacy w naszym zawodzie nie tylko w Polsce, ale i całej UE – wyjaśnia przewodniczący Sekcji.
W tej sprawie w dniu 17 listopada br. w Sejmie odbyła się konferencja prasowa, której zapis można obejrzeć TUTAJ.
Załącznik: Owiadczenie_KSTD_Diety_Ryczaty.pdf
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!