O przyszłości polskiej oświaty

Prezydium Zarządu Regionu Mazowsze zwróciło się z prośbą do Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność” o przygotowanie ankiety dotyczącej przyszłości polskiej edukacji.  

Zdaniem władz mazowieckiej „Solidarności”  gwałtownych zmian wymaga zarówno struktura szkolnictwa, jak i sposób oraz zasób przekazywania  treści dydaktycznych – wiedzy i wartości. „Dotychczasowy system nauczania i wychowania musi ulec zmianie jeśli chcemy zachować tożsamość polskiego narodu (tzn. umiejętność suwerennego myślenia, rozumienie polskiej racji stanu oraz poczucie własnej wartości)  i komunikację międzypokoleniową (tzn. możliwość korzystania i przekazywania dziedzictwa narodowego)” – czytamy w Stanowisku przyjętym na posiedzeniu w dniu 18 lutego br.

W ankiecie, która byłaby skierowana do partii politycznych i stowarzyszeń, Prezydium proponuje postawienie następujących pytań:

  1. Czy obowiązkiem szkolnym powinny być objęte 6-latki?
  2. Czy należy wrócić do dwustopniowego systemu szkolnictwa:
    8-klasowej szkoły podstawowej, 4-klasowego liceum ogólnokształcącego? Bilans za i przeciw, kosztów i strat.
  3. Czy należy  zastanowić się nad opracowaniem oferty szkolnictwa nie koedukacyjnego?
  4. Czy należy wprowadzić kanon kształcenia ogólnego, w tym obowiązkową listę lektur czytanych w całości a nie we fragmentach, i zmniejszyć  stopień specjalizacji edukacji na IV poziomie  edukacyjnym?
  5. Czy należy opracować program wychowawczy patriotyczno-obywatelski wprowadzany obowiązkowo do kanonu nauczania na każdym poziomie kształcenia i zablokować wszystkie programy wychowawcze tzw. równościowe służące w gruncie rzeczy demoralizacji, a także sprzeczne z konstytucją i ustawą o oświacie mówiącymi o wprowadzaniu wartości chrześcijańskich i wychowaniu w duchu patriotycznym. Czy należy stworzyć dokument określający wychowawczą misję szkoły?
  6. Czy należy zmienić mechanizm dopuszczenia podręczników szkolnych do użytku? Szczególnie, że powstaje z inicjatywy MEN i Koalicji Otwartej Szkoły e-podręcznik dostępny w sieci, którego treści nie będą poddawane kontroli z definicji – idea creative commons (otwartych zasobów).
  7. Czy należy przywrócić szkolnictwo zawodowe?
  8. Czy należy zredefiniować cele kształcenia? Tzn. zrezygnować
    z  popularyzacji fikcji o priorytecie kształcenia umiejętności, w miejsce konkretnej wiedzy, bez której  przecież żadnych umiejętności nie da się realizować.
  9. Czy należy opracować nową podstawę programową i czy nie  należy zmienić metodologii myślenia o niej?
  10. W jaki sposób można przywrócić prestiż zawodowi nauczyciela, a także odbudować relację mistrz –uczeń, zamiast relacji profesjonalista wobec klientów?
  11. Czy należy zastanowić się nad strategiami edukacyjnymi dotyczącym poszczególnych przedmiotów czy bloków (szczególnie chodzi o przedmioty formacyjne czyli humanistyczne?

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz