Ustawa śmieciowa budzi wielkie kontrowersje zarówno wśród samorządowców jak i a raczej przede wszystkim wśród ludzi. Intencją ustawy było to, żeby Polacy poważnie podeszli do problemu segregacji śmieci, żeby z naszego krajobrazu zniknęły dzikie, leśne wysypiska. Krótko mówiąc, żeby wokół nas było po prostu czysto. Do końca grudnia ubiegłego roku w myśl ustawy samorządy miały podjąć uchwały rad gmin o wysokości opłat za gospodarowanie opłatami. Mimo to wiele samorządów nie podjęło stosownych uchwał do końca roku, czekając zapewne na tą nowelizację, która miała być przyjęta na tym posiedzeniu sejmu. Te samorządy, które podjęły już uchwały, w myśl ustawy będą mogły dokonać stosownych zmian. Senacka nowelizacja ustawy zyskała poparcie wszystkich sejmowych klubów. Już dawno posłowie nie byli tak zgodni.
Najważniejsze zmiany senackiej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to:
1. Rada gminy będzie mogła zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, ilości osób zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także rodzaju zabudowy.
2. Projekt dopuszcza stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy(system mieszany)
3. W myśl projektu rada gminy będzie mogła różnicować stawki, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości. Powyższe zapisy dają samorządom znacznie większą swobodę w ustalaniu opłat. Będą mogły np. zastosować ulgi dla rodzin wielodzietnych, czy wspierać mieszkańców najbiedniejszych.
4. Projekt dopuszcza również możliwość składania deklaracji w formie elektronicznej przez Internet (e-deklaracja).
5. Z pobranych opłat gmina będzie mogła pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowych i technicznym. Zapis ten powoduje zachętę do segregowania śmieci. Przecież w gruncie rzeczy o to nam chodziło, to było intencją ustawy, żeby Polacy segregowali śmieci, żeby zniknęły leśne dzikie wysypiska. Krótko mówiąc, żeby wokół nas było po prostu czysto.
6. Z zadowoleniem przyjmujemy również fakt, iż projektodawca dostrzegł zróżnicowanie polskich samorządów. Znajduje to odzwierciedlenie w zapisie o możliwości wprowadzenia przez gminy poboru opłat w drodze inkasa i powołania inkasentów. Szczególnie cenne jest to w przypadku mieszkańców wsi bądź małych miast, dla których dotarcie do miejscowości gminnej może stanowić niemały problem. Pomoże to również w bardziej efektywnym realizowaniu zapisów ustawy.
7. Doprecyzowanie metody ustalania opłaty dla tzw. nieruchomości mieszanych (w części zamieszkałych, w części z działalnością powodującą powstawanie odpadów komunalnych);
8. Projekt dopuszcza również możliwość przejęcia zadań gminy przez związki międzygminne wraz z konsekwencjami finansowymi(opłaty za gospodarowanie odpadami stanowić mają dochód związku międzygminnego w całości lub części odpowiednio do zakresu przejętych zadań).
Posłowie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wyrażają zaniepokojenie, że nowelizacja nie uwzględnia szeroko rozumianej problematyki przetargowej a tym samym problemów dotyczących zlecania zadań w formie bezprzetargowej samorządowym spółkom czy zakładom komunalnym jako zadania własnego gminy. Poprawki zmieniające kwestie przetargowe w dniu 25 stycznia głosami PO, PSL i RP zostały odrzucone.
Od października w zamrażarce p. Kopacz znajduje się projekt PiS zmieniający w ustawie kwestie przetargowe. Mamy nadzieję, że na następnym posiedzeniu Sejmu wejdzie on pod obrady.
W najbliższym czasie przekażemy Państwu wzory uchwał rad gmin wprowadzających zróżnicowania stawek opłat i zwolnienia na podstawie istotnych kryteriów społeczno-gospodarczych. Projekty tych uchwał będą mogły zostać zgłoszone w radach gmin/miast przez radnych PiS lub radnych, z którymi Państwo współpracują.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!