Pikiety kolejarzy w Bydgoszczy i Katowicach

W dniu 8 lutego 2011 r. w Bydgoszczy oraz 10 lutego w Katowicach o godz. 11.00 na dworcach PKP odbędzie się zgodnie z ustaleniami Komitetu Protestacyjnego pikieta informacyjna, z udziałem przewodniczących trzech central związkowych.

 

Pikieta ma charakter informacyjny. Chcemy w ten sposób pokazaćs połeczeństwu oraz kolejarzom problemy transportu kolejowego oraz troskę o polskie kolejnictwo.

W związku z powyższym, kolejowe związki zawodowe żądają od rządu RP, większego zaangażowania w zakresie finansowania spółek Grupy PKP i spółki Przewozy Regionalne oraz tworzenia ustawowych warunków do ich lepszego funkcjonowania.

Brak środków na infrastrukturę kolejową grozi zamknięciem ok. 9 tys. km linii kolejowych, skutkiem, czego mieszkańcy mniejszych miejscowości, nie dojadą pociągami do szkół, na uczelnie, czy do pracy. Ostatnia nowa linia kolejowa w Polsce została wybudowana ok. 23 lata temu. Zapaść technologiczna sprawia, że z roku na rok wydłuża się czas jazdy pociągiem na poszczególnych trasach. Po torach jeżdżą głównie wysłużone kilkudziesięcioletnie wagony do przewozów osób, których średni wiek wynosi ok. 30 lat.

 

Kolej to nie tylko przewozy pasażerskie i towarowe, ale również spółki infrastrukturalne, i te działające na ich rzecz. Aby w pełni spełniały swoje zadania, niezbędne są właściwe warunki ustawowe i finansowe stworzone przez rząd.

Dlatego żądamy:

1                    Zakupu nowoczesnych wagonów i składów zespolonych dla przewozów pasażerskich, realizowanych przez PKP Intercity S.A. i Przewozy Regionalne Sp. z o.o. zapewniających lepszy standard podróżowania.

2                    Wycofania z Sejmu rządowego projektu nowelizacji ustawy o restrukturyzacji PKP i ustawy

o transporcie kolejowym w części dotyczącej możliwości ogłoszenia upadłości spółek kolejowych (Cargo, Intercity, Przewozy Regionalne).

3                    Powstrzymania dalszego podziału spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. na przewoźników tworzonych przez samorządy wojewódzkie poprzez zmiany w stosownych ustawach.

4                    Zwiększenia finansowania modernizacji infrastruktury kolejowej, umożliwiającego pełne wykorzystanie środków Unii Europejskiej (tzw. wkład własny).

5                    Zwiększenia nakładów finansowych na utrzymanie drogi kolejowej (tory, rozjazdy, urządzenia związane z ich eksploatacją) tak jak ma to miejsce w przypadku dróg dla ruchu kołowego, co skróci czas przejazdów i podniesie atrakcyjność podróżowania koleją.

6                    Oddłużenia PKP S.A. z historycznych długów powstałych na mocy zapisów ustawy

o restrukturyzacji PKP oraz spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o., która została „podrzucona” przez Rząd, samorządom wojewódzkim (tzw. usamorządowienie).

7          Pokrycia strat powstałych z różnicy pomiędzy przychodami a kosztami uruchamianych pociągów pasażerskich, w ruchu międzywojewódzkim i międzynarodowym (na mocy umowy z ministerstwem infrastruktury, rząd zamawia, a nie płaci).

Brak podjęcia rozmów i realizacji naszych postulatów spowoduje dalsze działania protestacyjno – strajkowe!

Nie zgadzamy sięna likwidacjęi upadek polskich kolei.

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz