11 marca br. pod Ministerstwem Skarbu Państwa związkowcy z „Solidarności” protestowali przeciwko sprzedaży siedmiu mazowieckich PKS-ów bez podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Do takiej właśnie sprzedaży, bez zapewnienia miejsc pracy i uwzględnienia interesu społecznego, szykuje się Ministerstwo Skarbu Państwa.
Prywatyzacją zostaną objęte Państwowe Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej z Mławy, Płocka, Ciechanowa, Gostynina, Ostrołęki, Przasnysza i Mińska Mazowieckiego, które tylko w 2009 r. przewiozły prawie 18 500 mln pasażerów.
– Pracownicy boją się o swoje jutro, a nie ma w polskim prawie zakazu podpisania pakietu gwarancji przed sprzedażą zakładu – powiedział Tadeusz Kucharski, przewodniczący Regionalnej Sekcji PKS. – Dotychczasowe rządy stosowały bezwzględnie praktykę podpisywania pakietów gwarancji pracowniczych przed prywatyzacją lub sprzedażą przedsiębiorstw. Pracownicy prywatyzowanych firm byli spokojni o swoją przyszłość, gdyż najważniejsze zabezpieczenia były zagwarantowane w pakietach socjalnych przyjętych i podpisanych przez trzy strony, to jest: sprzedającego, kupującego i związki zawodowe. Obecny rząd prywatyzując zakłady pracy stosuje wybiórczo zasadę podpisywania pakietów socjalnych przy zawieraniu umów kupna sprzedaży, co budzi nasz zdecydowany sprzeciw – powiedział Kucharski.
Ponadto zdaniem związkowców sprzedaż przedsiębiorstw PKS doprowadzi do braku regularnej komunikacji na terenie województwa mazowieckiego. – Zawieszone zostaną przewozy ludności w godzinach i dniach nieopłacalnych pod względem ekonomicznym dla przewoźnika prywatnego, zostaną zlikwidowane nierentowne linie, najuboższa część województwa zostanie odcięta od dostępu do ośrodków administracyjnych, kulturalnych, ośrodków zdrowia, obniży się bezpieczeństwo przewożonych pasażerów – wymienia Waldemar Dubiński, Z-ca Przewodniczącego Regionu Mazowsze.
NSZZ Solidarność Region Mazowsze i Regionalna Sekcja Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze żądają od Ministra Skarbu:
1. Podpisania pakietu socjalnego dla pracowników prywatyzowanych PKS-ów województwa mazowieckiego przed podpisaniem z kupującym umowy kupna – sprzedaży.
2. Wyjaśnień z przebiegu procesu prywatyzacyjnego /nabycia akcji/ prywatyzowanych PKS.
3. Wyjaśnienia wyceny siedmiu spółek PKS w świetle informacji prasowych.
Zdaniem związkowców, najlepszym rozwiązaniem dla PKS-ów byłoby ich skomunalizowanie i przekazanie samorządowi województwa. Waldemar Dubiński przyznał jednak, że Marszałek Mazowsza nie był zainteresowany taką propozycją.
– Dzisiaj w tym miejscu znajdujemy się przez Ministra Skarbu. W PKS-ach nieudolnych dyrektorów wymieniono na jeszcze bardziej nieudolnych prezesów. Brak nadzoru nad majątkiem sprawił, że nasze przedsiębiorstwa zaczęły chylić się ku upadkowi. W tym miejscu trzeba zadać sobie pytanie czy byli to tylko nieudolni prezesi czy świadome działanie – zakończył Tadeusz Kucharski.
Delegacje związkowców w Ministerstwie przyjął Mikołaj Budzanowski, dyrektor departamentu nadzoru i prywatyzacji, odpowiedzialny m.in. za PKS-y. W złożonej petycji „Solidarność” domaga się do 22 marca 2010 roku przystąpienia do negocjacji ze związkami zawodowymi i podpisania pakietu socjalnego dla pracowników prywatyzowanych PKS-ów województwa mazowieckiego. – Minister Budzanowski powiedział, że jest gotów do powrotu do rozmów na temat komunalizacji PKS-ów – powiedział po spotkaniu Waldemar Dubiński. – Podtrzymał jednak zdanie, że pakiet może być podpisany dopiero przez kupującego. My się na to nie zgadzamy i żądany negocjacji z właścicielem, a nie kupującym. Domagamy się żeby pakiet był elementem umowy kupna – sprzedaży. Tylko w ten sposób możemy chronić pracowników – powiedział Dubiński.
Związkowcy ostrzegają, że nie zrealizowanie postulatu dotyczącego podpisania pakietu socjalnego spowoduje zaostrzenie akcji protestacyjnej do strajku włącznie.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!