Standardy odpowiedzialności społecznej

1 kwietnia 2009 rozpoczęła się realizacja projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zatytułowanego „Promocja standardów odpowiedzialności społecznej w przedsiębiorstwach”.
Liderem projektu jest Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, partnerami Deloitte Audyt oraz Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”. Planowana data zakończenia realizacji projektu to 30 września 2010 roku.
Celem ogólnym projektu jest promocja kompleksowego i profesjonalnego (prawidłowego metodologicznie) podejścia do społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) wśród polskich przedsiębiorstw. Celami szczegółowymi są:
1. Edukacja przedsiębiorców w zakresie obowiązujących i nowotworzonych standardów działań społecznie odpowiedzialnych
2. Podniesienie jakości działań CSR przedsiębiorstw uczestniczących w projekcie poprzez ocenę ich praktyk
3. Wypracowanie kompleksowej metodologii oceny funkcjonowania przedsiębiorstwa w kontekście realizacji standardów CSR zgodnie z norma ISO 26000 i dostosowanej do realiów polskich.
Wzrost aktywności i zaangażowania partnerów w kształtowanie i promowanie standardów społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich przedsiębiorstw.
Potrzeba realizacji projektu tego rodzaju wynika ze zmian zachodzących w globalnej gospodarce w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Dzisiaj nikt już nie może mieć wątpliwości, iż gospodarki państw świata są systemem naczyń połączonych, wszelkie zmiany w jednym regionie pociągają za sobą dalsze przeobrażenia w kolejnych. Współczesne społeczeństwa, szczególnie bogaty świat zachodu i północy mają obowiązek dbać o rozwijanie się zgodnie z kierunkami wyznaczanymi przez ideę zrównoważonego rozwoju oraz pomagać krajom uboższym w realizacji tej koncepcji. Tylko w taki sposób możliwe będzie stopniowe zacieranie dysproporcji rozwojowych pomiędzy regionami świata oraz zachowanie dla następnych pokoleń w odpowiedniej jakości i ilości zasobów środowiska naturalnego, potrzebnych człowiekowi do życia.
Nie można myśleć o sukcesie takiego działania bez świadomego i przemyślanego zaangażowania ze strony sektora przedsiębiorstw. Sposób prowadzenia przez biznes polityki społecznej odpowiedzialności jest jednym z czynników, które decydują o kierunkach i kształcie rozwoju współczesnych państw i społeczeństw.
Tymczasem w Polsce, pomimo iż coraz więcej mówi się i pisze o społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) wiedza wśród przedsiębiorców i pracowników w tym zakresie jest bardzo ograniczona, wyrywkowa i chaotyczna. Przeciętnie rozumienie tego pojęcia ogranicza się do działalności charytatywnej lub też jest wręcz kojarzone negatywnie jako nowa forma aktywności z obszaru polityki promocyjnej czy też marketingowej, na którą stać tylko najbogatsze podmioty. Zgodnie z wynikami opublikowanymi przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2007” większość spośród badanych przedsiębiorstw nie potrafi prawidłowo zarządzać odpowiedzialnym biznesem w organizacji, ma problemy z komunikacją tego obszaru oraz nie prowadzi zewnętrznych audytów w tym zakresie, nie posiada tym bardziej spójnej strategii odpowiedzialnego biznesu.
Należy podkreślić, iż bez zaangażowania partnerów społecznych i wspólnego wypracowania przez nich definicji wymaganych standardów społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w Polsce, hasło „CSR” może stać się źródłem nieporozumień i konfliktów w relacjach pracodawca – pracownik.
Założeniem projektu jest, iż działania zainicjowane poprzez projekt będą mogły być kontynuowane w kolejnych latach. Niniejszy projekt obejmuje pierwszy etap tych działań i skierowany jest przede wszystkim do dużych i średnich przedsiębiorstw, które posiadają już teraz dostateczne możliwości organizacyjne i finansowe aby wdrażać strategię CSR a także są w stanie faktycznie oddziaływać na swoich partnerów i dostawców (przeważnie z sektora MŚP). W ten sposób możliwym będzie przekazywanie dobrych praktyk z obszaru CSR do kolejnych, mniejszych przedsiębiorstw. Stworzy to możliwość poprzez kolejne projekty dalszej realizacji działań edukacyjnych i promocyjnych w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw skierowanych do sektora MŚP.
Ze strony NSZZ „Solidarność” osobami zaangażowanymi w realizację projektu są:
Specjalista ds. CSR Joanna Szymonek tel.: 058 308 44 13 j.szymonek@solidarnosc.org.pl
Koordynator partnera Agnieszka Rybczyńska tel. 058 308 43 18 a.rybczynska@solidarnosc.org.pl
Asystent ds. finansowych Marzena Marcinkiewicz – Wróbel tel.: 058 308 43 07

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz