Polska złomowiskiem Europy

Na posiedzeniu w dniu 12 lutego br. w Sejmie zebrały się połączone Komisje Gospodarki i Infrastruktury, aby omówić aktualną sytuację przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. W spotkaniu, oprócz strony rządowej, udział wzięli przedstawiciele organizacji pracodawców i związków zawodowych, w tym NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze.

Na posiedzeniu w dniu 12 lutego br. w Sejmie zebrały się połączone Komisje Gospodarki i Infrastruktury, aby omówić aktualną sytuację przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. W spotkaniu, oprócz strony rządowej, udział wzięli przedstawiciele organizacji pracodawców i związków zawodowych, w tym NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze.

Sytuacja w sektorze motoryzacyjnym jest wręcz tragiczna, a polski rząd nadal nie wypracował żadnych rozwiązań mających na celu ratowanie branży. W porównaniu do działań innych rządów europejskich, Polska znajduje się na szarym końcu.

Podłoże kryzysu i aktualne zagrożenia przedstawił Podsekretarz Stanu Ministerstwa Gospodarki.

Do IV kwartału ub. r. branża motoryzacyjna była najdynamiczniej rozwijająca się branżą w Polsce. Pod koniec 2008 r. w naszym kraju wyprodukowano rekordową liczbę aut – ponad 100 tys. Ogółem w 2008 r. w Polsce wyprodukowano 991 tys. pojazdów osobowych i dostawczych. Był to wzrost o 14 proc. w stosunku do 2007 roku.

Niestety pod koniec roku pojawiły się pierwsze symptomy nadchodzącego kryzysu oznaczającego dla branży spadek popytu wewnętrznego oraz eksportu. To największy problem, ponieważ 97 proc. samochodów jest przeznaczona na eksport. W grudniu odnotowano spadek produkcji samochodów o 21 procent – największy w Oplu.

Problem nadmiernych zdolności produkcyjnych pojawił się w całej Unii Europejskiej.

Dlatego też konieczna okazała się restrukturyzacja polegająca na: skoncentrowaniu się na ekologii, bezpieczeństwie i innowacyjności. W zdecydowanej większości krajów UE przemysł motoryzacyjny otrzymał znaczące wsparcie z budżetów tych państw. Zdecydowana większość krajów zastosowała dopłaty do złomowanych starych samochodów i zakupu nowych. W ogólnym rozrachunku budżety państw na tym zarabiają (podatek VAT, polepszenie działań ekologicznych, utrzymanie miejsc – pracy państwo nie płaci zasiłków). Francja wprowadza już trzeci pakiet ratunkowy, a niemiecki plan naprawczy jest złożony z 16 propozycji.

W Polsce na dzień dzisiejszy brak jest określonych działań dla sektora motoryzacyjnego.

Na wagę problemu uwagę zwrócił Andrzej Kropiwnicki, przewodniczący mazowieckiej „Solidarności”, który w wystąpieniu przedstawiciela rządu zauważył brak konkretnych działań zmierzających do polepszenia sytuacji. Poinformował, że w opinii ekspertów związkowych branży grozi 40 proc. spadek zatrudnienia, co oznacza redukcję ok. 8 tys. miejsc pracy.

Również Jerzy Woźniak przewodniczący Związku Pracodawców Motoryzacji zauważył, że stajemy się „złomowiskiem Europy”. Podkreślił, że nadszedł czas na konkretne działania rządu. Poinformował o problemach FSO dotyczących odmowy udzielenia kredytu Spółce przez trzy banki, jak również o drastycznym podniesieniu opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów przez miasto stołeczne Warszawa z 1 mln 900 tys. zł do 22 mln zł.

Posiedzenie zakończyło się przyjęciem przez połączone Komisje Gospodarki i Infrastruktury Dezyderatu w sprawie przygotowania przez Rząd RP w trybie pilnym całościowego programu działań na rzecz ratowania i rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce. Ponadto Komisje oczekują ustosunkowania się Rządu do poniższych propozycji pracodawców:

1. wprowadzenia nowej formy opodatkowania samochodów, uzależnionej od parametrów ekologicznych, która w sposób bezpośredni przyczyni się do odmłodzenia parku samochodowego;

2. likwidacji podatku akcyzowego lub czasowym zastąpieniem akcyzy opłatą rejestracyjną do momentu, kiedy nowy podatek ekologiczny obejmie wszystkie samochody zarejestrowane w Polsce;

3. zmiany w zakresie dopuszczania pojazdów do ruchu, wykorzystującej możliwość orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości oraz interpretację Komisji w sprawie procedur rejestracji pojazdów silnikowych pochodzących z innego państwa członkowskiego;

4. zmiany w systemie recyklingu pojazdów, prowadzących do rzeczywistej utylizacji samochodów ostatecznie wycofanych z ruchu połączonych z uruchomieniem systemu zachęt finansowych, stymulujących wymianę aut starych na nowe;

5. zwiększenie dostępności kredytów oraz systemu gwarancji i poręczeń dla przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz