Czy istnieje przyszłość dla FSO?

Kryzys finansowy potęguje się i destabilizuje kolejne branże polskiej gospodarki. W bardzo ciężkiej sytuacji znalazła się branża motoryzacyjna. Bez pomocy finansowej ze strony państwa branża nie będzie miała szans na przetrwanie.

Kryzys finansowy potęguje się i destabilizuje kolejne branże polskiej gospodarki. W bardzo ciężkiej sytuacji znalazła się branża motoryzacyjna. Bez pomocy finansowej ze strony państwa branża nie będzie miała szans na przetrwanie. Jednak Polski Rząd nie spieszy się  z realizacją zapowiedzianego „Planu stabilności i rozwoju”. W tym samym czasie rządy państw europejskich aktywnie wspierają swoje przedsiębiorstwa motoryzacyjne. We Francji taka pomoc wyniosła 5 mld euro, w Szwecji – 2,5 mld euro, w Niemczech – 1 mld euro, w Hiszpanii – 1,6 mld euro.
W szczególnie złej kondycji znalazła się grupa kapitałowa FSO. W związku z tym NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze wyszedł z inicjatywą organizacji spotkania pomiędzy przedstawicielami związków zawodowych, kierownictwem FSO i spółek wchodzących w skład grupy FSO S.A. z całego kraju oraz parlamentarzystami w celu przeprowadzenia analizy sytuacji i wypracowania zarówno doraźnych jak i systemowych rozwiązań w celu ratowania miejsc pracy.
Spotkanie odbyło się w siedzibie Zarządu FSO S. A. 29 stycznia 2009 roku.
Ponieważ produkcja FSO jest nastawiona na eksport (około 90%), spowodowało to drastyczne ograniczenie zamówień, lawinowy przyrost zapasów oraz utratę płynności finansowej. W tym samym czasie banki znacząco ograniczyły dostęp do źródeł finansowania bieżącej działalności firmy. Wobec tego jesteśmy zmuszeni od kwietnia przejść na pracę w systemie jednozmianowym a co za tym idzie przeprowadzić zwolnienia grupowe. W dniu 10 grudnia 2008 r. wystosowaliśmy w tej sprawie list do pana premiera, ale jak na razie nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi – poinformował na początku spotkania Janusz Woźniak, Prezes Zarządu FSO S.A.
Musimy szybko odpowiedzieć na pytania: co możemy zrobić dla Waszego przedsiębiorstwa dziś, jutro i pojutrze. W przeciwnym wypadku jeżeli sektor FSO padnie będziemy mieli prawdziwą katastrofę ekonomiczną. Zwracam się do obecnych tu parlamentarzystów, aby spowodowali szybkie rozwiązanie problemu kredytowania FSO oraz wyszli z inicjatywą dofinansowania branży motoryzacyjnej w Polsce. Trzeba również wdrożyć pakiet rozwiązań obniżający koszty pracy dla firm utrzymujących stanowiska pracy – powiedział Andrzej Kropiwnicki, przewodniczący ZRM.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz