Strona rządowa wycofała się z propozycji podniesienia pensum dydaktycznego. Proponuje natomiast, aby w przyszłym roku szkolnym każdy nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum poświęcił 1 godzinę tygodniowo na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, z których miałby się rozliczać w ujęciu półrocznym. Docelowo w tych szkołach liczba ewidencjonowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych miałaby wynosić 4 godziny tygodniowo, przy wzroście o 1 godzinę każdego roku. W szkołach ponadgimnazjalnych przewiduje się docelowo 2 godziny dodatkowych zajęć, rozłożone na lata 2010-12.
Strona rządowa wycofała się z propozycji podniesienia pensum dydaktycznego. Proponuje natomiast, aby w przyszłym roku szkolnym każdy nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum poświęcił 1 godzinę tygodniowo na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, z których miałby się rozliczać w ujęciu półrocznym. Docelowo w tych szkołach liczba ewidencjonowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych miałaby wynosić 4 godziny tygodniowo, przy wzroście o 1 godzinę każdego roku. W szkołach ponadgimnazjalnych przewiduje się docelowo 2 godziny dodatkowych zajęć, rozłożone na lata 2010-12.
Podczas kolejnych rozmów przedstawicieli rządu z oświatowymi związkami zawodowymi w dniach 29-30 września br. omawiano kwestię czasu pracy nauczycieli. MEN powtórzyło swoje ostatnie propozycje podniesienia pensum dydaktycznego o 4 godz. w podstawówkach i gimnazjach i o 2 godz. w szkołach ponadgimnazjalnych. Strona związkowa po raz kolejny przedstawiła argumenty przeciw podniesieniu pensum. Przedstawiciele NSZZ „Solidarność” zwracali uwagę na złe warunki pracy nauczycieli, brak rzetelnych badań odnośnie rzeczywistego czasu ich pracy a także na negatywne skutki zwiększenia pensum, m.in. masowe zwolnienia nauczycieli.
Strona rządowa zmieniła swoją propozycję. Zamiast podniesienia pensum dydaktycznego zaproponowała prowadzenie przez nauczycieli zajęć opiekuńczo-wychowawczych w wymiarze docelowo 4 godzin w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz 2 godz. w szkołach ponadgimnazjalnych. Godziny te miałyby być ewidencjonowane i rozliczane przez dyrekcję szkoły co pół roku. Przedstawiciele Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” zwrócili uwagę, że ewentualne wprowadzenie tych dodatkowych obowiązkowych zajęć opiekuńczo – wychowawczych powinno wiązać się z odpowiednio większym wynagrodzeniem i jasną wykładnią dla jednostek samorządu terytorialnego co jest godziną dydaktyczną (w ramach pensum), a co wchodzi w zakres godziny opiekuńczo- wychowawczej.
Następne rozmowy zaplanowano na dzień 7 października br. Ich tematem mają być płace nauczycieli.
Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!