30 września br. rząd przyjął projekt ustawy o emeryturach pomostowych. NSZZ "S" niezmiennie stoi na stanowisku, że przy określeniu uprawnień do emeryturach pomostowych nie powinny występować żadne ograniczenia datami podjęcia i wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Nie wygaszać emerytur
Wczoraj rząd przyjął projekt ustawy o emeryturach pomostowych. NSZZ "S" niezmiennie stoi na stanowisku, że przy określeniu uprawnień do emeryturach pomostowych nie powinny występować żadne ograniczenia datami podjęcia i wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Oświadczenie prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność"
NSZZ "Solidarność" niezmiennie stoi na stanowisku, że przy określeniu uprawnień do emeryturach pomostowych nie powinny występować żadne ograniczenia datami podjęcia i wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Rząd przyjął wczoraj projekt ustawy o emeryturach pomostowych. Niestety wynika z niego, że emerytury dla osób pracujących w szczególnych warunkach i szczególnym charakterze będą miały charakter wygasający. To znaczy, że tylko pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed dniem 1 stycznia 1999 r. nabędą prawo do emerytury pomostowej. Natomiast zatrudnieni po tym dniu, mimo że pracują w tych samych warunkach, na tym samych stanowisku, będą musieli pracować do powszechnego wieku emerytalnego (60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni).
Ustawa o emeryturach i rentach z FUS z 1998 r. wyraźnie precyzuje, że dla osób urodzonych po 1948 r., które są zatrudnione w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze zostaną ustanowione emerytury pomostowe. Nie ma mowy o tym, że dotyczyć to będzie tylko osób, które przed 1 stycznia 1999 r. rozpoczęły pracę w tych warunkach i że te świadczenia będą miały charakter wygasający.
Przyjęcie rozwiązania rządowego oznaczałoby, że maszynista wykonujący pracę w szczególnym charakterze zatrudniony np. 30 listopada 1998 roku – ma prawo do emerytury pomostowej, a zatrudniony 2 miesiące później – pracujący w takich samych warunkach – już tego prawa nie ma. NSZZ "Solidarność" w swoich stanowiskach zastrzegał, że tylko kryterium medyczne może być podstawą określenia prawa do emerytury dla osób zatrudnionych w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.
Niezrozumiałe jest, że kryteria medyczne i kryteria bezpieczeństwa publicznego zawarte w definicjach prac będą według projektu dotyczyć tylko pracowników zatrudnionych przed rokiem 1999.
Projekt rządowy w żaden sposób nie obliguje pracodawców do dbania o postęp technologiczny, ponieważ problem się "sam rozwiąże", a pracownicy dalej będą pracować w warunkach szczególnych. Strona rządowa oraz pracodawcy uważają, ze pracownicy sami muszą uwzględniać konieczność zmiany zawodu w przyszłości. Niestety, Rząd i pracodawcy w rozmowach w Komisji Trójstronnej nie zaoferowali żadnych alternatywnych rozwiązań, z których mogliby skorzystać pracownicy przy rezygnacji z pracy w warunkach szczególnych.
Rząd zrobił również ukłon w stronę pracodawców, obniżając składkę na FEP płaconą przez nich do poziomu 1,5 proc. podstawy wynagrodzenia. Pozostałe 1,5 proc. dopłaci budżet państwa.
Szczegółową opinię w sprawie ustawy o emeryturach pomostowych prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" przedstawi po dokładnym zapoznaniu się z przyjętym dzisiaj projektem.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!