Kolejna tura rozmów oświatowych związków zawodowych z rządem odbyła się 9 lipca br. W roku szkolnym 2008/2009 nie będzie zwiększenia nauczycielskiego pensum. Strona rządowa przedstawiła nieco lepszą wersję waloryzacji płac na 2009 r., ale i tak mało satysfakcjonującą nauczycieli i nie do przyjęcia przez NSZZ „Solidarność”. W sprawie emerytur nauczycieli stanowisko rządu generalnie nie uległo zmianie – nauczyciele nie będą objęci ani wcześniejszymi emeryturami w trybie art. 88 Karty Nauczyciela ani emeryturami pomostowymi. Eksperci pracujący nad ustawą o emeryturach pomostowych rozważają jednak włączenie do wykazu prac o szczególnym charakterze nauczycieli zatrudnionych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ośrodkach szkolno-wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych.
Na wniosek strony związkowej rząd przedstawił symulację wysokości emerytur nauczycieli w nowym systemie emerytalnym …
Kolejna tura rozmów oświatowych związków zawodowych z rządem odbyła się 9 lipca br. W roku szkolnym 2008/2009 nie będzie zwiększenia nauczycielskiego pensum. Strona rządowa przedstawiła nieco lepszą wersję waloryzacji płac na 2009 r., ale i tak mało satysfakcjonującą nauczycieli i nie do przyjęcia przez NSZZ „Solidarność”. W sprawie emerytur nauczycieli stanowisko rządu generalnie nie uległo zmianie – nauczyciele nie będą objęci ani wcześniejszymi emeryturami w trybie art. 88 Karty Nauczyciela ani emeryturami pomostowymi. Eksperci pracujący nad ustawą o emeryturach pomostowych rozważają jednak włączenie do wykazu prac o szczególnym charakterze nauczycieli zatrudnionych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ośrodkach szkolno-wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych.
Na wniosek strony związkowej rząd przedstawił symulację wysokości emerytur nauczycieli w nowym systemie emerytalnym związanym z latami pracy nauczyciela i przewidywaną długością życia. Wynika z niej, że w nowym systemie nauczyciel po 30 latach pracy, który ewentualnie miałby prawo do wcześniejszej emerytury, otrzymywałby emeryturę w wysokości 20 proc. otrzymywanego wynagrodzenia.
Rząd przedstawił także nieco lepszą wersję nowej struktury tzw. średnich ustawowych wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu. Według ostatniej propozycji rządowej średnie wynagrodzenie stażysty stanowiłoby 100 proc. kwoty bazowej (obecnie wynosi ona 2074 zł.). Średnie wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego miałoby stanowić 111 proc. tej kwoty, mianowanego 144 proc. a dyplomowanego 184 proc. kwoty bazowej.
Po wprowadzeniu waloryzacji płac proponowanej przez rząd – 5 proc. od stycznia i następnie 5 proc. od września 2009 r. (średniorocznie ok. 6,75 proc.) średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty (płaca zasadnicza plus wszelkie dodatki) wzrosłoby o 586 zł, kontraktowego o 413 zł, mianowanego o 316zł., a dyplomowanego o 381 zł. Taka skala waloryzacji w 2009 r. nie satysfakcjonuje NSZZ „Solidarność”. Podobne stanowisko zajęły ZNP i Forum Związków Zawodowych. Strona związkowa domagała się od przedstawicieli rządu propozycji wzrostu wynagrodzeń również w następnych latach (2010 i 2011). Strona rządowa zadeklarowała, że w tej sprawie przedstawi stanowisko na następnym spotkaniu.
W toku rozmów strony uzgodniły, że stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nadal będą określane w rozporządzeniu płacowym MEN, czyli również corocznie uzgadniane ze związkami zawodowymi. Wcześniej rząd proponował uzależnić sztywno płacę zasadniczą od kwoty bazowej i stawki procentowo wpisać do ustawy – Karta Nauczyciela. Według propozycji rządowych stawki wynagrodzenia zasadniczego wpisane do ustawy byłyby relatywnie niższe od obecnych, co było nie do zaakceptowania przez związki zawodowe.
Strona rządowa poinformowała związkowców, że w roku szkolnym 2008/2009 nie nastąpi zwiększenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z uczniami, tzw. pensum.
Strony uzgodniły także, że MEN, w oparciu o GUS lub inną instytucję, przeprowadzi dokładne badania statystyczne dotyczące liczby nauczycieli, ilości etatów, struktury wynagrodzenia i czasu pracy nauczycieli. Związki zawodowe już w styczniu br. zarzucały MEN przedstawienie nierzetelnych danych podczas negocjacji płacowych, które skutkowały, zdaniem związkowców, zaniżeniem stawek wynagrodzenia zasadniczego.
Strona rządowa zobowiązała się także do przedstawienia związkom zawodowym protokołów z prac zespołów eksperckich zajmujących się definicją pracy o szczególnym charakterze.
Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!