Władze stolicy apelują do mieszkańców, aby nie przychodzili do urzędów bez pilnej potrzeby. Wszystkie nie terminowe sprawy będą załatwiane w późniejszych terminach. Natomiast jeśli sprawa jest pilna i wymaga wizyty w urzędzie – należy umówić się na konkretny termin za pośrednictwem miejskiego systemu rezerwacje.um.warszawa.pl.
Uzyskać informację i załatwić sprawy można również drogą telefoniczną. Wiele spraw urzędowych można załatwić elektronicznie, za pośrednictwem tzw. profilu zaufanego (epuap.gov.pl). Dokumenty elektroniczne podpisane profilem zaufanym mają moc dokumentu urzędowego. Można więc tą drogą składać oficjalne pisma i wnioski do urzędu. Część spraw można załatwić zwykłym emailem.
W urzędach dzielnic i w biurach załatwiane są następujące sprawy:
akty urodzeń i zgonów;
sprawy związane z bieżącymi pogrzebami (w Zarządzie Cmentarzy Komunalnych rejestracja odbywa się poprzez internetowy system rezerwacji cmentarzekomunalne.com.pl/zgłoszenia);
śluby odbywają się zgodnie z zaplanowanym kalendarzem, również w salach przy siedzibach Urzędów Stanu Cywilnego, które obecnie są zamknięte (zaleca się maksymalne ograniczenie liczby gości).
Natomiast formalności związane z nowo planowanymi uroczystościami będą załatwiane w późniejszym terminie. Obecnie można telefonicznie lub online uzyskać informacje o wymaganych dokumentach oraz zarezerwować termin ślubu;
wydawanie praw jazdy (po uprzednim telefonicznym umówieniu się), wydawanie dowodów osobistych, rejestracja fabrycznie nowych pojazdów;
opieka nad osobami niesamodzielnymi.
Działać będą Ośrodki Pomocy Społecznej w dzielnicach, Domy Pomocy Społecznej, Warszawski Ośrodek Interwencji Kryzysowej, placówki opiekuńczo-wychowawcze w pieczy zastępczej.
Ze względu na warunki lokalowe od 16 marca br. do odwołania zamknięte zostały siedziby Urzędu Stanu Cywilnego w następujących dzielnicach Warszawy: Ochota; Bielany; Białołęka; Wesoła; Wilanów oraz Wola.
Mieszkańcy, którzy chcą załatwić ww. sprawy z zakresu stanu cywilnego, mogą skorzystać z pozostałych siedzib USC w ratuszach dzielnic: Targówek, Praga-Południe, Wawer, Ursus, Ursynów oraz do siedzib USC zlokalizowanych poza ratuszami: na Pradze-Północ – ul. Kłopotowskiego 1, Śródmieściu – ul. Gen. Andersa 5, Mokotowie – ul. Falęcka 10.
W następujących sprawach przyjmowane tylko pisma i wnioski:
decyzje administracyjne i czynności z zakresu prawa budowlanego oraz ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
wnioski o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na podstawie specustawy drogowej;
czynności i decyzje wynikające z prawa geodezyjnego;
czynności związane z podziałami nieruchomości;
sprawy z zakresu podatków lokalnych (w tym podatek od nieruchomości);
sprawy z zakresu ustawy o lasach pozostające w kompetencjach starosty;
rejestracja osób bezrobotnych.
Do odwołania nie będą procedowane następujące sprawy:
zezwolenia na sprzedaż alkoholu;
bezpłatne porady prawne;
przyjmowanie wniosków o najem lokali komunalnych.
Brak możliwości płatności w kasach
W najbliższych dniach nie będzie możliwości płatności w kasach urzędów. Szczegółowe informacje o funkcjonowaniu urzędów będą dostępne na stronach dzielnic.
Zawieszone zajęcia w placówkach oświatowych
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej od poniedziałku, 16.03.br. do środy 25.03.br., zawieszone zostały zajęcia w stołecznych szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych. Ograniczenie dotyczy zarówno placówek publicznych, jak i niepublicznych. Nauczyciele będą wysyłali uczniom materiały edukacyjne do indywidualnej pracy.
Rekrutacja do przedszkoli i klas I szkół podstawowych – wnioski przyjmowane online
W związku z obecną sytuacją sanitarno-epidemiologiczną, od poniedziałku, 16.03.br. obowiązują nowe zasady rekrutacji do przedszkoli i pierwszych klas szkół podstawowych – dokumenty można przesyłać elektronicznie. Szczegółowe informacje:
edukacja.warszawa.pl/dla-ucznia-i-rodzica/rekrutacja/przedszkolaki/
Zawieszenie biletu komunikacji miejskiej
Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że pasażerowie, którzy zrezygnowali teraz z podróży komunikacją publiczną, mogą drogą elektroniczną zwrócić się z wnioskiem o zawieszenie biletu długookresowego w czasie zagrożenia epidemicznego. Wniosek można złożyć pod adresem
http://zawieswkm.wtp.waw.pl
Wystarczy podać numer karty, na której zakodowany jest bilet; można też pobrać potwierdzenie złożenia wniosku.
Zawiesić można bilety 30- i 90-dniowe, ważne w dowolnej strefie biletowej, także Bilety Metropolitalne. Pasażer nie otrzyma zwrotu pieniędzy, będzie mógł natomiast przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin, po zgłoszeniu się do Punktu Obsługi Pasażerów, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Przekodowywany okres ważności będzie się liczył od dnia złożenia wniosku przez Internet.
Pasażerowie, którzy chcą otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany okres ważności biletów powinni zgłosić się bezpośrednio do POP – w czasie trwania biletu. Zwrot wymaga zmiany zapisu na Warszawskiej Karcie Miejskiej co można zrobić tylko w Punktach Obsługi Pasażerów.
Abonament parkingowy – przez internet
Zarząd Dróg Miejskich informuje, że teraz abonament mieszkańca uprawniający do bezpłatnego parkowania w płatnej strefie można załatwić drogą elektroniczną.
Aby to zrobić wystarczy wysłać wniosek zawierający imię, nazwisko i datę urodzenia, a także skany niezbędnych dokumentów na adres abonamentzdomu@zdm.waw.pl. Ich listę można znaleźć na stronie internetowej ZDM.
W mailu należy napisać, czy wniosek dotyczy przedłużenia ważności posiadanego abonamentu (wówczas będzie on przedłużony na dotychczasowych zasadach), czy wydania nowego abonamentu. Abonamentu wydanego drogą mailową nie trzeba drukować i wykładać za szybą – jest on widoczny dla kontrolerów w systemie elektronicznym.
Roczną opłatę abonamentową (30 zł) można wnieść przelewem. Po weryfikacji płatności, wnioskodawca otrzyma informację o wydaniu abonamentu. Pełna procedura wydawania abonamentu drogą elektroniczną jest dostępna na stronie Zarządu Dróg Miejskich.
Wszystkie osoby, które otrzymają abonament drogą elektroniczną, będą zobowiązane do stawienia się osobiście w Punkcie Obsługi Pasażerów WTP do końca maja 2020 r., w celu okazania oryginałów niezbędnej dokumentacji i potwierdzenia tożsamości. Wizyta w POP będzie również konieczna w przypadku chęci zmiany listy parkomatów przypisanych do abonamentu.
Nie trzeba naciskać „Stop”
Pasażerowie pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego nie muszą używać przycisków stop. Czasowo charakter wszystkich przystanków „na żądanie” został zmieniony na stały. Tym samym wszystkie autobusy i tramwaje dzienne i nocne będą się zatrzymywały na każdym przystanku obowiązującym na danej linii.
Wyłączenie przycisków dla pieszych
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, na skrzyżowaniach, na których przyciski nadal są jedyną metodą wykrycia pieszego zostaną przestawione, a przyciski będą wyłączone. Pieszy nie będzie musiał naciskać żółtych przycisków. Zielone światło dla pieszych zapali się automatycznie.
Oprócz uruchomienia zielonego światła, żółte przyciski służą również osobom niewidomym – jako sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna, a także dotykowa mapa przejścia dla pieszych. W związku z tym same przyciski nie będą demontowane ani zaklejane. Zasłonięte zostaną tabliczki i naklejki informujące o konieczności naciskania przycisku.
Dezynfekcja rowerów Veturilo
Firma Nextbike – operator systemu samoobsługowych wypożyczalni i rowerów miejskich Veturilo – przeprowadza dezynfekcję elementów, z którymi bezpośredni kontakt mają użytkownicy. Specjalnymi preparatami czyszczone są kierownice, siodła, linki z kodem, a także ekrany dotykowe w terminalach stacji.
Zostań w domu z kulturą
Warszawskie instytucje kultury szybko zareagowały na ograniczenia w dostępie do wydarzeń ze względu na rozprzestrzeniającego się koronawirusa. Liczne placówki udostępniają wybrane projekty on-line i umożliwiają mieszkańcom stały kontakt z kulturą, bez konieczności wychodzenia z domu. Listę projektów można znaleźć na stronie: kulturalna.warszawa.pl
Zostań w domu, nie wychodź z teatru! To akcja zainicjowana przez warszawskie teatry w odpowiedzi na ograniczenia spowodowane epidemią koronawirusa. Dzięki tej inicjatywie możemy obejrzeć spektakle on-line. Do akcji przyłączyli się m.in. TR Warszawa, Teatr Lalka, Teatr Ateneum, Teatr Powszechny, Teatr Dramatyczny, Teatr Studio, Teatr Lalek Guliwer, Teatr Syrena.
W obecnej sytuacji odwołania wszystkich wydarzeń w miejskich instytucjach kultury zachęcamy mieszkańców do przebukowania biletów na inne terminy bądź wydarzenie.
W każdej placówce przysługuje również możliwość zwrotu biletu. Szczegółowe informacje na temat formy wymiany biletu, zmiany terminu czy zwrotu znajdują się na stronach poszczególnych placówek kulturalnych.
Zakaz korzystania z boisk i placów zabaw
Władze Warszawy apelują do mieszkańców, aby z powodu rozprzestrzenia się koronawirusa nie korzystali z obiektów sportowo-rekreacyjnych w mieście. Chodzi m.in. o boiska, place zabaw czy siłownie plenerowe.
Tłumacz migowy on-line
Osoby z dysfunkcją słuchu mogą kontaktować się z miejskimi placówkami podstawowej opieki zdrowotnej poprzez tłumacza migowego on-line. Usługa tłumacza jest dostępna na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115.
Po nawiązaniu połączenia z tłumaczem migowym on-line za pośrednictwem strony warszawa19115.pl, osoba głucha powinna przygotować numer telefonu do wybranej przychodni. Dzięki temu tłumacz będzie mógł łatwiej i szybciej skontaktować się z placówką w jej imieniu i przekazać niezbędne informacje. Rozwiązanie obowiązuje w okresie stanu zagrożenia epidemicznego.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!