Głównym tematem nadzwyczajnej Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w dniu 26 czerwca br. było odniesienie się po raz kolejny do niezrealizowania przez Rząd RP punktu VI Porozumienia z dnia 7 kwietnia 2019 r. Od dwóch lat nie przygotowano projektu systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu ze średnią płacą w gospodarce narodowej. Zamiast tego, Ministerstwo Edukacji i Nauki w „Materiale do dyskusji w ramach prac zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli” przedstawiło propozycję bardzo niekorzystnych dla nauczycieli zmian w oświacie.
Rada KSOiW podjęła decyzję o zorganizowaniu pikiety ostrzegawczej pracowników oświaty przed gmachem Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie w dniu 1 lipca o godz. 12.00.
Ryszard Proksa
Przewodniczący
KSOiW NSZZ „Solidarność”
***************
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przedstawia propozycje dotyczące poprawy statusu zawodowego nauczycieli.
Podstawowym warunkiem przystąpienia do negocjacji jest realizacja punktu VI Porozumienia z dnia 7 kwietnia 2019 r. Jest nim uzależnienie wynagrodzeń nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Proponujemy jako kwotę wyjściową wynagrodzenia zasadniczego dla nauczyciela stażysty przyjąć współczynnik 80 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Przedstawiamy tabelę z wyliczeniami dla pozostałych stopni awansu zawodowego.
Ponadto stanowczo nie zgadzamy się na przedstawioną w „Materiale do dyskusji w ramach prac zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli” propozycji zwiększania pensum dydaktycznego nauczycieli. W wielu szkołach nie ma rezerw godzin ponadetatowych. Zwiększenie liczby godzin dydaktycznych spowodowałoby liczne zwolnienia. Obecnie zatrudnieni nauczyciele w znakomitej większości posiadają ponad 20-letni staż pracy i oczekują, że podobnie jak inne grupy zawodowe i społeczne skorzystają ze wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Niedopuszczalne jest narażanie tak wielu osób na zagrożenie utratą pracy.
W kwestii uproszczenia awansu zawodowego nauczycieli do trzech stopni nie wyrażamy sprzeciwu. Nie zgadzamy się, aby w ocenie nauczycieli brały udział instytucje zewnętrzne. Wydaje się być sensownym, aby oceny dokonywało kuratorium jako instytucja sprawująca nadzór pedagogiczny.
Nie uznajemy za zasadne wprowadzanie stopni specjalizacji zawodowych, gdyż uważamy , że wysiłek nauczycieli powinien być skoncentrowany na uczniach, zwłaszcza w rzeczywistości popandemicznej i w obliczu zagrożenia kolejna falą pandemii.
Oczekujemy również uregulowań prawnych, które spowodują uproszczenie wszelkich obowiązków , które nie są konieczne do prawidłowego realizowania procesu nauczania i wychowywania. Akcentujemy, że wiele prac związanych z prawidłowym funkcjonowaniem szkoły nie wymaga umiejętności pedagogicznych i mogą być wykonywane przez innych pracowników.
Przedstawiamy propozycję uproszczenia i przeorganizowania procesu dokumentowania:
Powinien zostać:
• zapis tematu prowadzonych zajęć w dzienniku lekcyjnym, sprawdzenie obecności uczniów, ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów,
• arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (w szkołach specjalnych),
• wybór programu nauczania i określenie wymagań na poszczególne oceny,
• awans zawodowy: tylko sprawozdanie na koniec stażu i dokumentacja formalna.
Należy zrezygnować z:
• planów i sprawozdań (wychowawcy klasy, biblioteki szkolnej, pedagoga, psychologa, logopedy, zespołów samokształceniowych nauczycieli, kółek zainteresowań, zespołów wyrównawczych itp.),
• arkusza oceny pracy własnej,
• diagnozy klasy na koniec półrocza lub roku szkolnego,
• sprawozdań z realizacji podstawy programowej (karty monitoringu),
• ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, w tym tworzenia ankiet,
• monitorowania poziomu zadowolenia uczniów z prowadzonych zajęć,
• indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych (wystarczy orzeczenie lub opinia z zaleceniami),
• w awansie zawodowym – planu, opisu i analizy.
Czynności, które powinien wykonywać pracownik administracji:
• drukowanie świadectw i arkuszy ocen,
• opracowywanie zestawień frekwencji.
Stanowczo sprzeciwiamy się również koncepcji jakiegokolwiek ograniczania zasobów funduszu socjalnego nauczycieli.
Koncepcję dotyczącą uregulowania urlopu nauczycieli oceniamy pozytywnie.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!