Wielki sukces „Solidarności” w sprawie Polskich Linii Kolejowych

Wielki sukces „Solidarności” w sprawie Polskich Linii Kolejowych. Władze Polskich Linii Kolejowych zdecydowały się zawiesić proces integracji PLK, ponieważ podczas konsultacji społecznych związki zawodowe, parlamentarzyści oraz przedstawiciele samorządów lokalnych zgłosili wiele uwag dotyczących zakresu i sposobu planowanych zmian w strukturze zakładu.

Przypomnijmy, że 30 października odbył się protest Kolejarzy w Siedlcach. W wydarzeniu wzięli udział: Dariusz Paczuski – Przewodniczący Regionu Mazowsze, Ireneusz Smółka – Zastępca Przewodniczącego, Maciej Mechliński – Sekretarz Regionu, Sylwester Czyżyk – Przewodniczący oddziału Siedlce oraz Przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy – Zygmunt Kacprzak. Protest zorganizowany został przez kolejarzy z NSZZ „Solidarność” oddział Siedlce i odbywał się pod hasłem „Nie dla likwidacji zakładów linii kolejowych”.

Działania „Solidarności” przyniosły efekty i Zarząd PLK S.A. zdecydował o wstrzymaniu integracji Zakładów Linii Kolejowych. Proces integracji miał dotyczyć 12 jednostek i wejść w życie od 1 stycznia 2026 roku. Proces miał polegać na włączeniu mniejszych zakładów do większych jednostek. IZ Siedlce miało zostać dołączone do IZ Białystok, IZ Nowy Sącz do IZ Kraków, IZ Skarżysko Kamienna do IZ Kielce, IZ Ostrów Wielkopolski do IZ Poznań, IZ Częstochowa do IZ Sosnowiec, a IZ Wałbrzych do IZ Wrocław.

Docelowa struktura PLK miała składać się z 17 zakładów.

Przeciwko zmianom od początku protestowała Solidarność. Związkowcy nazywali proces nie „integracją”, a „likwidacją” sześciu zakładów linii kolejowych i wskazywali, że decyzja Zarządu została podjęta bez konsultacji społecznych.