Nie! Dla dumpingu społecznego kierowców

14-15 marca br. w Warszawie odbyła się  konferencja zorganizowana przez „Solidarność” kierowców zawodowych.  W pierwszym dniu spotkania zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy Krajową Sekcją Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” a belgijskim związkiem zawodowym CSC-Transcom Route et Logistique. W drugim – odbyła się dyskusja z udziałem związkowców oraz przedstawicieli pracodawców i rządu RP.

– To już drugie porozumienie, które „Solidarność” podpisała z europejskimi związkowcami. Pierwsze podpisaliśmy z holenderskimi kolegami. To jest nasz kolejny sukces na drodze poprawy warunków pracy i płacy kierowców zawodowych – powiedział Tadeusz Kucharski, przewodniczący KSTD.

Strony zobowiązały się do prowadzenia działań dwustronnych na poziomie krajowym i europejskim, które mają na celu ochronę pracowników sektora transportu drogowego i logistyki. W tym celu m. in. strony będą organizować regularne spotkania dla stworzenia wspólnej strategii w ramach ETF.
Pierwsza wspólna akcja przeciw dumpingu socjalnego będzie przeprowadzona w kwietniu. Na parkingach w Belgii związkowcy będą rozdawać kierowcom ulotki m. in. w języku polskim informujące o ich prawach, czasie pracy, wynagrodzeniu i dodatkach.

– Chcemy zwalczać współczesne niewolnictwo w środowisku kierowców szczególnie z krajów Europy Wschodniej – powiedział Roberto Parrillo, ze związku zawodowego CSC-Transcom. – Często zagraniczni kierowcy pracujący w Belgii mają niższe wynagrodzenie i bardzo niekorzystne warunki pracy w porównaniu do kierowców belgijskich. To wina nieuczciwych pracodawców i naszym celem jest wyeliminowanie takich haniebnych praktyk – dodał.

– Około czterech lat temu jeden z naszych działaczy wykrył przypadek dumpingu socjalnego w belgijskiej firmie EKB. Wszczęliśmy postępowanie wobec EKB i wygraliśmy je przed sądem pracy w Antwerpii. Wykorzystywani kierowcy otrzymali duże odszkodowania – poinformował Jan Sannen z CSC- Transport, sygnatariusz porozumienia.

W drugim dniu konferencji odbyła się dyskusja pomiędzy związkowcami a pracodawcami. Na posiedzeniu byli obecni przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, PIP oraz Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Debatowano na temat wynagrodzenia, warunków pracy i bezpieczeństwa kierowców wykonujących zadania szczególnie poza granicami kraju. – Naszym celem jest doprowadzić do unifikacji minimalnego wynagrodzenia kierowców zawodowych w całej Unii oraz określić standardy pracy i odpoczynku – oznajmił Tadeusz Kucharski. – Ponadto chcemy zmienić proporcje części oskładkowanej i nieoskładkowanej w wynagrodzeniu kierowców. Na przykład w Luksemburgu pracownik otrzymuje tylko 10 proc. wynagrodzenia w postaci „dodatków”, a w Polsce nieoskładkowana część wynagrodzenia sięga nawet 75 proc! To trzeba niezwłocznie zmienić – dodał.

Nie zważając na różne podejścia do omawianych kwestii strony uznały dyskusję za pożyteczną i zapowiedziały jej kontynuację na Zespole ds. Transportu przy Radzie Dialogu Społecznego. 

 

relacja wideo

relacja wideo

zdjęcia

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz