W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowej ustawy o emeryturach pomostowych.
W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowej ustawy o emeryturach pomostowych.
Rządowy projekt zakłada, że emerytury dla osób pracujących w szczególnych warunkach i szczególnym charakterze będą miały charakter wygasający. To znaczy, że tylko pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed dniem 1 stycznia 1999 r. nabędą prawo do emerytury pomostowej. Natomiast zatrudnieni po tym dniu, mimo że pracują w tych samych warunkach, na tym samych stanowisku, będą musieli pracować do powszechnego wieku emerytalnego (60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni). Na przykład maszynista wykonujący pracę w szczególnym charakterze zatrudniony np. 30 listopada 1998 roku – ma prawo do emerytury pomostowej, a zatrudniony 2 miesiące później – pracujący w takich samych warunkach – już tego prawa nie ma.
NSZZ "Solidarność" niezmiennie stoi na stanowisku, że przy określeniu uprawnień do emeryturach pomostowych nie powinny występować żadne ograniczenia datami podjęcia i wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Zdaniem "S" emerytury pomostowe nie mogą mieć charakteru wygasającego. Związek w swoich stanowiskach zastrzegał także, że tylko kryterium medyczne może być podstawą określenia prawa do emerytury dla osób zatrudnionych w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. –
Ponadto projekt rządowy w żaden sposób nie obliguje pracodawców do dbania o postęp technologiczny, ponieważ problem się "sam rozwiąże", a pracownicy dalej będą pracować w warunkach szczególnych. Strona rządowa oraz pracodawcy uważają, ze pracownicy sami muszą uwzględniać konieczność zmiany zawodu w przyszłości. Niestety, Rząd i pracodawcy w rozmowach w Komisji Trójstronnej nie zaoferowali żadnych alternatywnych rozwiązań, z których mogliby skorzystać pracownicy przy rezygnacji z pracy w warunkach szczególnych.
W poniedziałek, 13 października br., Prezydent Lech Kaczyński wniósł do Sejmu projekt ustawy przedłużającej obecnie obowiązujące przepisy do końca przyszłego roku.
W uzasadnieniu napisane jest, m.in. "nie ulega wątpliwości konieczność opracowania zasad otrzymywania świadczeń emerytalnych przez osoby, które nie osiągnęły wieku emerytalnego, pracujące w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Do wprowadzenia regulacji prawnej w tym zakresie ustawodawca zobowiązał się deklarując w art. 24 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ustanowienie emerytur pomostowych. Do Sejmu, w dniu 2 października 2008 r. wpłynął rządowy projekt ustawy o emeryturach pomostowych. Obawy jednak budzi możliwość przyjęcia przez parlament jeszcze w tym roku nowego prawa dotyczącego zasad przyznawania świadczeń emerytalnych, tak by w systemie prawnym od dnia 1 stycznia 2009 r. funkcjonowały nowe rozwiązania systemowe. Regulacje zawarte w projekcie ustawy o emeryturach pomostowych budzą bowiem wiele kontrowersji, które podnoszone były przez stronę związkową. Wprowadzenie w życie emerytur pomostowych wymaga nie tylko uchwalenia ustawy uwzględniającej słuszne interesy pracownicze, ale również stworzenia warunków technicznych niezbędnych do wypłaty tych świadczeń przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Podjęcie decyzji o wyborze rodzaju przyszłych świadczeń emerytalnych ma zasadnicze znaczenie dla pracowników i nie powinno następować pod presją czasu oraz w niepewności co do kształtu przyszłych rozwiązań ustawowych.
Z tych względów niezbędne jest przedłużenie na rok 2009 okresu stosowania obowiązujących obecnie regulacji prawnych w zakresie nabywania prawa do wcześniejszych świadczeń emerytalnych".
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!